Hej igen!
Jag har precis återvänt från en resa till Washington dit jag åkte för att på plats samla in och lämna ett urinprov till United Medical Laboratories. Det jag ville ha var ett prov som kallas för broth culture, det är ett sätt att odla urin som man använde förr i tiden - innan agarplattan fanns. I korthet går det ut på att odla i ett blött medium istället för på ett torrt medium. Det verkar logiskt för mig att bakterier som lever i en blöt miljö, blåsan, också växer i en blöt miljö då de odlas. Provet ska i normala fall ligga i minst tio dagar, men för mig tog det bara sex dagar att upptäcka grupp d streptokocker. Jag har med andra ord en urinvägsinfektion.
För säkerhets skull tog jag två prover med en veckas mellanrum, provsvar nummer två väntar jag fortfarande på.
Det går som sagt att skicka provet till det här labbet också. När jag började undersöka det tillvägagångssättet så verkade det dock för krångligt och eftersom jag inte besökt USA tidigare och gärna ville dit förenade jag nytta med nöje och reste dit.
Kostnaden för provet är 219 dollar, det kostar 20 dollar extra om man skickar från utlandet eftersom tullen tar betalt för att släppa igenom det.
Här är labbet:
http://www.unitedmedicallab.com/Jag är diagnostiserad med IC. Man vet inte vad som orsakar IC men i mitt fall tror jag att bakterier ligger bakom. Det tror jag eftersom mina problem brutit ut i samband med bekräftade urinvägsinfektioner och infektionerna har varit långvariga. Dessutom mår jag bättre när jag tar medicin som motverkar infektioner och sämre när jag behandlas med medicin som motverkar inflammationer.
Hoppas detta kan hjälpa någon. Jag svarar gärna på frågor och helst här i forumet så att alla kan ta del av svaren. Vill du vara mer privat går det självklart bra med ett mejl också.
Allt gott!
Liv