Uretritbehandling med urinrörsmassage

Här diskuteras allmänna frågor om kronisk uretrit.

Uretritbehandling med urinrörsmassage

Inläggav Nina » 09 apr 2011, 17:48

Svar på fråga ställd av Stina, i Birgittas blogg.

För sju ,åtta år sedan fick jag uretrit för första gången. Jag kom till en gynekolog som gjorde fyra saker. Först fick jag en kur med antibiotika som inte verkar enbart i blåsan utan i vävnaderna runt omkring för att se om det hjälpte. Det gjorde det, men bara lite. Då sa han att man måste massera ut varsamlingar och ev bakterier som kan finnas i körtelgångarna runt urinröret och som håller inflammationen vid liv. Denna metod har fallit i glömska och anses av många som ålderdomlig men han hade sett goda resultat.

Han började med att vidga urinröret för att alla gångar skulle öppna sig, sedan lade han in Terracortril (innehåller antibiotika), sprutade in Silverklorid i blåsan och masserade slutligen vaginalt på båda sidor om urinröret för att körtlarna skulle tömmas.Det gjorde vansinnigt ont första gången men sista kändes det nästan inte alls. Om det kom ut bakterier och var märkte jag inte, antagligen sköljdes det med när jag kissade ut Silverkloriden. Efter 5-6 gånger var jag mycket, mycket bättre och efter några månader utan behandlingar hade det läkts och var jag helt bra.

Jag var frisk ända tills för två år sedan då jag fick tillbaka uretriten, mycket, mycket värre. Denna gången fick jag också behandlingen efter några månaders våldsamma smärtor (läkaren hade semester) och jag blev bättre men långt ifrån bra. Denna gången gjorde det inte riktigt lika ont när han masserade så kanske det inte är lika lättåtkomligt denna gången. Kanske har jag fått en annan variant av uretrit, inte vet jag.
Nina

Re: Uretritbehandling med urinrörsmassage

Inläggav Via vitae » 14 apr 2011, 08:41

Se mitt inlägg under "Läkemedel!" Det handlar om just detta.MIn läkare har sagt samma sak.
Via vitae

Återgå till Allmänna frågor om uretrit