Hej! Alla bakterier syns inte i en vanlig urinodling som ligger i de två dygn som är det vanliga att de gör. På mig syntes en bakterie efter sju dygn och på en kompis till mig som lät göra samma sorts odling, kom bakterier (två olika sorters) fram efter fyra dygn. Så här gjordes våra odlingar:
Vi fick lämna in morgonurin (jätte viktigt) vid sex olika tillfällen. I fyra vanliga små rör och två i större kärl med en större urinmängd i. Dessa lämnas till labb för en utvidgad urinodling. Dvs att de ligger under längre tid. Det är viktigt att det görs flera prover, för som min infektionsläkare på Huddinge sa till mig "man kan behöva odla både två och tre gånger innan man hittar bakterier. Vissa bakterier syns inte förrän efter sex veckor."
Begär alltså att era prover ligger kvar på labb i sex veckor, även om de skulle hitta bakterie innan dess, det gjordes på mig, för att utesluta fler sorters bakterier. Enligt infektionsläkaren så känner inte urologerna till det här sättet att odla (!?) så det är jätte viktigt att ni kräver det ni har rätt till, för att kunna utesluta en bakteriell infektion. Både jag och min kompis har fått höra av urologer att vi har en kronisk inflammation, och att våra besvär inte skulle kunna röra sig om en bakteriell infektion, men de hade fel. Är vi fler därute? Kräv av er urolog, eller sök er till Infektionsklinik och begär denna utvidgade odling.
Det finns även ett annat sätt att odla, som heter PCR-test. Jag är inte läkare och kan inte säga vad som är skillnaden på proverna, men på min kompis fann man på den fjärde dagen med PCR-teknik dessa två bakterier på henne.
Lycka till!
Hälsn Joker